De wereldwijde symbolen van Jeansaintil Yvena

De bevlogen Jeansaitil Yvena schildert sinds vijf jaar en studeert al vier jaar aan de New Vision Art School in Port-o-Prince. Zij wil binnenkort op studiereis, maar heeft net als haar medestudenten uit Haiti geen budget.

Jeansaintil Yvena, 3 Women of Egypt, acryl op doek, 2019.

De traditionele Haïtiaanse vodoukunst diende als voorbeeld van Yvena’s krachtige kleurrijke stijl. Yvena: “Mijn voorbeelden zijn Levoy Exile, Robert Saint-Brice, Louisiane Saint-Fleur, Pierre-Louis Prospère en haar partner Lesly Pierre Paul.” Ook al is de Haïtiaanse Vodou een belangrijke inspiratiebron, Yvena noemt zich niet religieus, hoewel haar familie dat weer wel is. “Mij inspireren de natuur, voodoo en occulte symbolen, maar ik heb geen contact met sjamanen als ik schilder. Ik denk gewoon aan loa (geesten) zoals Erzulie Freda, de loa van onder andere de liefde. Je zou kunnen zeggen dat ik een speciale band heb met Erzulie Freda, maar ik heb nog geen schilderij over Erzulie Freda geschilderd. Ik hoop dit in de toekomst wel te doen.”

Egypte

Spirituele Egyptische thema’s komen regelmatig voor in haar werk. Yvena: “Ik had geen speciale band met Egypte, maar ik hou van hun verhalen. Ik schilderde 3 Women of Egypt. Ook maakte ik een schilderij met een piramide en een oog. Het vertegenwoordigt de koningin van Egypte in haar wereld deze vrouw wilde de kracht van het Egyptische volk laten zien. Het oog vertegenwoordigt de helderziendheid van geesten.”

Jeansaintil Yvena, Queen of Egypt, acryl op doek, 2020.

Vrouwen en vrouwenthema’s komen vaak voor in het werk van Jeansaintil Yvena en vooral ambitieuze vrouwen dienen tot voorbeeld. Zo zijn schrijfster Emmelie prophète, zangeres Yole Dérose, actrice, regisseur en producer Fabienne colas, actrice, regisseur en schrijfster Gessica Géneus rolmodellen, waaruit Yvena inspiratie kan putten.

Wereldwijde symboliek

Dat Jeansaintil Yvena een vrouw van de wereld is, blijkt uit de symboliek die ze op haar eigen wijze in haar schilderijen gebruikt. De interpretatie ervan hangt losjes samen met de symbolen uit de vrijmetselarij en de Griekse mythologie.

Vrijmetselarij

Op het schilderij 3 women of Egypt zie je een levensgroot symbool uit de vrijmetselarij. Yvena benoemt dit symbool niet specifiek als vrijmetselaarsymbool, maar we zien hier een duidelijke overeenkomst. We zien hier het alziend oog van God in de Davidster te midden van een winkelhaak en passer. De passer en de winkelhaak staan symbool voor spirituele en persoonlijke ontwikkeling binnen de vrijmetselarij. God wordt hier vergeleken met de opperbouwmeester. De vrijmetselarij of (franc-)maçonnerie is een internationaal verbreid en regionaal gestructureerd genootschap van mensen die streven naar geestelijke en morele verheffing, onderlinge waardering en wederzijdse hulp. Er is ook een vrijmetselaarsloge in Port-au-Prince, waar Yvena vandaan komt. Oorspronkelijk was de vrijmetselaarij alleen toegankelijk voor mannen, maar tegenwoordig zijn er ook gemengde loges en loges voor alleen vrouwen.

Alziend oog

In het schilderij De Koningin van Egypte zien we een oog in een pyramide. Een van de meest omstreden symbolen van dit moment is het oog in de pyramide. Sommige mensen zien er kwaad in, omdat het afgebeeld is op de Amerikaanse dollarbiljetten. Zij schrijven het symbool toe aan de zogenaamde Illuminati, een kleine machtige groep rijken, die erop uit is om de wereld te veroveren, onderdrukken en uit te buiten met satanistische rituelen. Jeansaintil Yvena verwijst niet naar de illuminatie, maar refereert aan de boeiende verhalen uit het oude Egypte. De oorspronkelijke betekenis van het oog in de pyramide is het alziend oog. Het beeld ontwikkelde zich in de 17de en 18de eeuw in Europa en Noord-Amerika uit het Egyptische oog van Horus heeft ontwikkeld. Het motief symboliseert een oog dat alles ziet of het oog van God, en wordt vaak in verband gebracht met de Vrijmetselarij.

Medusa

Carravaggio, Medusa, olie op canvas, 1595–1598.

De koningin van Egypte heeft haren als slangen. Jeansaintil Yvena zwijgt mysterieus, wanneer ik haar vraag of deze haardracht geïnspireerd is op het monster Medusa uit de Griekse mythologie. De Godin Athena had Medusa’s haar veranderd in slangen, maar de redenen hiervoor verschillen. Volgens het ene verhaal was Medusa te mooi en wilde Athena niet dat de mensen Medusa om haar schoonheid zouden prijzen. Een andere reden was, dat de God Poseidon Medusa in de tempel van Athena had verkracht en dat Medusa daar bovenop ook nog werd gestraft met een slangenkapsel. Bovendien zou iedereen bij de aanblik van Medusa verstenen. Ze werd een monster, dat uiteindelijk werd onthoofd door de held Perseus. Hij presenteerde haar hoofd aan Athena, die het op haar schild plaatste om vijanden mee te kunnen verstenen.

Ambities

Zelf is de 24 jarige Yvena ook een vrouw met gerichte toekomstplannen: “Mijn ambities liggen in de kunstwereld. Ik wil mijn schilderijen op veel plekken in de wereld exposeren. Ik zou graag wereldwijd bekend willen worden en veel reizen om musea en kunstgalerijen te bezoeken, vooral in Europese landen. Yvena is al hard aan de weg aan het timmeren: “Ik heb deelgenomen aan tentoonstellingen in de Verenigde Staten in de This Is It Gallery. Daar heb ik het schilderij 3 Women of Egypt verkocht. Daarnaast heb ik deelgenomen aan het FOKAL National Carthography-project, het was perfect voor mij.” Het werk van Jeansaintil Yvena is te bestellen via de facebookpagina van de New Vision Art School.

Yvena vervolgt: “Maar eerst wil ik in juli met mijn klasgenoten op studiereis gaan omdat ik de kunstwerken van andere landen met mijn eigen ogen wil zien. Zo kan ik het ​​verschil maken. Ik wil zeer unieke kunstwerken bekijken in de kunstgaleries zoals de Bolos Gallery en in de stad Las Americas en Punta Cana. Daar kan ik andere kunstenaars ontmoeten om hun techniek te leren kennen. Ik denk dat het kan helpen mijn stijl te verbeteren en nog mooiere schilderijen te maken. Ik kijk er ook naar uit om de mooiste plaatsen in Santo Domingo te bezoeken, zoals Punta Cana en Bavaro.

De studenten van de New Vision Art School hebben zelf geen geld om op reis te gaan. Doe daarom mee met de crowdfunding:

Lees hier meer artikelen over Haïti en de crowdfunding.